اوقات فراغت

اوقات فراغت

        دوره یا مدت زمانی است که فرد از مشغله ی فکری و کاری آسوده بوده و بعد از یک سری تحصیلات در این دوره   می تواند از کارهایی که انجام نداده با مطالعه یا ورزش و تفریحات راحت به مسایل شخصی خود پرداخته و زمینه را برای آسودگی فکری و جسمی آماده سازی کند . ضمناً به دنبال معلومات تخصصی خویش باشد و بتواند آزادانه و مستقل خلا اوقات فراغت را با کسب معلومات پر کند.                    

 اثرات اوقات فراغت در خانواده

            اوقات فراغت در خانواده بدون تاثیر نیست و طبعاً ازآن می توان در زمینه های مختلف کمک و مساعدت نمود . هم چنین با مطالعه ی کتاب های علمی و تخصصی زمینه ی رشد و تعالی فکری بیشتر را در بین خود و اعضای خانواده فراهم کرد . البته بهترین زمان مناسب برای اوقات فراغت فصل تابستان بوده و می توان    فضاهای آموزشی مناسب را برای کودکان و نوجوانان و جوانان طوری طراحی کرد که افراد مراجعه کننده بتوانند از رشد فکری قابل توجهی بهره مند گردند . در این زمینه سازمان تبلیغات اسلامی با در نظر گرفتن طرح اوقات فراغت  بهترین مکان را برای رشد توانایی های فکری و تخصصی در گروه های سنی مختلف فراهم آورده است . 

رابطه اوقات فراغت و بازی                                         

 بدون شک اوقات فراغت بدون بازی وتفریح بی معنا خواهد بود . به منظور استفاده بهینه از این اوقات جوانان و نوجوانان باید با تفریحات سالم و روی کردن به وزرش در رشته های مختلف و مورد علاقه و یا مطالعه و خواندن کتاب های مفید به منظور کسب معلومات بیشتر به مکان هایی چون کانونهای ورزشی و دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی و غیره  مراجعه نمایند.    

راه های پرکردن اوقات فراغت                        

       برای پرکردن اوقات فراغت راه های متعددی وجود دارد که برای سنی مختلف متفاوت است :

_ مطالعه به منظور بالا بردن سطح علمی در گروه های مختلف  سنی

_تهیه و تدارک برنامه های علمی آموزشی                                  

  _ آسودگی فکری یا استراحت دادن به روح و روان برای آرامش درونی و آماده سازی و تبدیل جسم و روحی خسته به جسم و روحی شاداب و پرانرژی برای شروع به  فعالیت های جدید

_ بهره مندی از کلاس های آموزشی و تفریحی در کتیه ی سازمان ها و ارگانها ی فرهنگی از جمله ؛ نقاشی ، طراحی ، موسیقی ، شنا و...                     

دلائل عدم استفاده از اوقات فراغت

-       عدم آگاهی و درک صحیح از اتلاف وقت

-       تنبلی و عدم انگیزه

-       ناتوانی جسمی و مالی

-       ناتوانی در تصمیم گیری

-       عدم شناخت استعدادهای خود

دلائل و لزوم برنامه ریزی برای اوقات فراغت  

  _ تاثیر عوامل محیطی که بر نوجوانان بیشتر است خود نیز به دلیل روحیهی استقلال طلبی ناشی از ویژگی های این مرحله باعث ازدیاد آن می شود .

_  لزوم خارج شدن نوجوانان از شخصیت صرفاً مصرف شده وورود به جریان نرسیده

/ 0 نظر / 15 بازدید